måndag 23 april 2007

En nostalgitripp

I vintras tog jag min vana trogen en sväng med "silverpilen" ned till Havslätts badplats. (En av Oskarshamns två organiserade badplatser) Där jag ofta som barn plumsade runt efter skolan, där tafatt under(!) den sedan länge sedan skrotade flytbryggan ägde rum.
Isen och snöblasket skapade ett fängslande landsskap och jag var bara tvungen att skynda hem efter kameran.

Vackert men inte särskilt inbjudande. Flytbryggan är som sagt skrotad men hopptornet finns kvar. Jag har faktiskt dykt från trean i min ungdom, något jag inte skulle våga idag.

På nästa bild ser vi båtplatsen ute på "udden" där "obehöriga beträd ej bryggorna skylten" inte hade någon större skrämseleffekt på oss. Men visst höll vi vaksamma ögon efter Nisse "fiskarn". Men så här kanske 25 år efter kan jag inte dra mig till minnes att han någonsin gjorde nått väsen av sig.


Den såå mytomspunna "femknopsön" som vi simmade ut till några gånger låg säkert flera kilometer ut i havet. Idag ser det (även om den knappt syns på bilden) snarare ut som knappt hundra meter.







Klicka gärna på bilderna för större format.

Inga kommentarer: